Inte pinnsmal

2011-04-05 @ 09:40:43
Alltså jag har tänkt på en sak ingför sommaren. Alla får sån panik över att komma i form till badsäsongen. Både killar och tjejer börjar med olika bantningsmetoder för att vara så snygga som möjligt till sommaren. Jag förstår såklart att alla vill se så fina ut som möjligt i sina bikinis och badbrallor osv, men för vissa går detta verkligen över styr. När de slutar att äta bara för att de ska vara fina i tre månader i sommar. HALLÅ?! Jag tror att kroppen tar mer skada av att göra på det sättet. Visst kan jag känna själv att jag kanske skulle vilja vara lite smalare runt midjan ibland, men då tänker jag ta det som ett långsiktsprojekt och äta rätt och träna. Men jusst nu mår jag bra, och det är väl det som är huvudsaken. Jag är hellre lite rundare än dessa bantningstjejer men mår bra. Jag tror inte att man mår så bra om man ska sluta äta osv, du blir smal och kanske glad över det. Men hur bra mår kroppen egentligen av att inte äta, vi äter ju av en anledning. Jag tror faktiskt att killar tycker att de tjejer som utstrålar att de mår bra och är lyckliga är mer attraktiva istället för de som sitter och snackar bantningsmetoder och inte äter.
Jag såg ett program på tv är de skulle gå ner i vikt, och nej jag pratar inte om Biggest loser för i det programmet behöver människorna hjälp med vikten eftersom att det annars kan ge dem hjärt problem osv. Nej jag såg ett program där det var en kvinna som skulle hjälpa andra kvinnor gå ner i vikt inför en fest. De ville komma i storlek 36 och ner till ungefär 5-57 kg. De var alla långa och åtminstone 170 cm. Förstår ni vad lite det är?! Jag är 156 och jag väger mer än den vikt de ville gå ner till. Det kan jag helt ärligt säga och jag känner mig ändå nöjd. Men att sända sånt här i tv och gå igenom bantningsmetoder med de andra kvinnorna som vill gå ner i vikt och gå ner 4 kg på en vecka när man redan ser ut som tandpetare. Vad sänder det för signaler till unga tjejer som ser detta. Vad sänder det för meddelande till dem som är min längd, om de ska väga 55-57 kg tycker dom vad ska vi då väga? typ 45? Alltså hallå?! jag skulle typ försvinna om jag vägde 45 kg! Hur kul är det, jag tror inte att killar tycker att det är roligt med en tjej som knappt existerar. När de inte ens kan ta i henne utan att hon ska gå av, hur kul är det? nej jag fetdissar det där programmet. Jag tycker  att det är sjukt att det ens får sändas på tv. Man behöver inte vara pinnsmal tjejer! Kom ihåg att oavsett kroppsform så är det viktiga att du själv mår bra med dig själv och hur du ser ut. Samhällets ideal är inte relevant alls. Utgå från dig själv!

Jag kände bara att jag var tvungen att lägga in ett sånt här inlägg för det är något som verkligen kan störa mig ibland. När bantningskurer går över styr och helt plötsligt kretsar livet runt vad man får och inte får äta. För min del är det nej tack, men det är ju upp till var och en med vad man mår bra av.

Nu ska jag ta och klä mig och gå ut med bossebus :) det är just nu 18 grader i solen utanför fönstret. Det är underbart med våren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback